سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سازمان FBI درباره اپلیکیشن های جعلی کریپتو هشدار عمومی صادر می ک

به نظر می‌رسد که برنامه‌های رمزنگاری جعلی بخشی از یک بازی مداوم با اپراتورهای    app store هستند.

اداره تحقیقات فدرال (FBI) هشداری عمومی در مورد برنامه‌های رمزنگاری تقلبی صادر کرده است که تاکنون 42.7 میلیون دلار از سرمایه‌گذاران آمریکایی کلاهبرداری کرده است.

بر اساس توصیه‌ای که در 18 جولای توسط آژانس اطلاعات و اوراق بهادار منتشر شد، مجرمان سایبری اپلیکیشن‌هایی را با استفاده از آرم‌های مشابه و شناسایی اطلاعات شرکت‌های رمزنگاری قانونی برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌اند. 

 

FBI خاطرنشان کرد که 244 نفر قبلا قربانی این برنامه های جعلی شده اند. یک مورد شاهد بود که مجرمان سایبری قربانیان را متقاعد کردند تا اپلیکیشنی را دانلود کنند که از همان لوگوی یک موسسه مالی واقعی در ایالات متحده استفاده می‌کرد و آنها را تشویق می‌کرد تا ارزهای دیجیتال را به کیف پول‌هایی که ظاهراً مرتبط با حساب‌هایشان است واریز کنند.

زمانی که قربانیان تلاش می‌کردند از برنامه خارج شوند، از آنها خواسته می‌شد که مالیات بر برداشت‌هایشان بپردازند. با این حال، این فقط یک ترفند دیگر برای تقسیم وجوه بیشتر از قربانیان بود، زیرا حتی اگر آنها این پرداخت ها را انجام می دادند، برداشت ها همچنان در دسترس نبودند. به گفته اف‌بی‌آی، حدود 3.7 میلیون دلار از 28 قربانی بین دسامبر 2021 تا مه 2022 کلاهبرداری شده است. 

عملیات مشابه دیگری شاهد بود که مجرمان سایبری تحت نام شرکت «YiBit» فعالیت می‌کردند و با استفاده از روش مشابهی فریب، حداقل از چهار قربانی به ارزش حدود 5.5 میلیون دلار بین اکتبر 2021 تا مه 2022 کلاهبرداری کردند.

سومین مورد مربوط به مجرمانی بود که در نوامبر 2021 تحت نام "Supay" فعالیت می کردند. آنها از دو قربانی با تشویق آنها به واریز ارز رمزنگاری شده در کیف پول خود در برنامه، فریب می دادند، مگر اینکه پول بیشتری واریز شود. 

هشدارها در مورد برنامه های تقلبی در توییتر کریپتو نیز منتشر شده است. یکی از کاربران گفت یکی از دوستان اخیراً قربانی کلاهبرداری شده است که در سرویس پیام رسان آنلاین Whatsapp شروع شده بود که قربانی را تشویق می کرد یک برنامه رمزنگاری جعلی را دانلود کند و وجوه را در کیف پول برنامه بارگیری کند. یک هفته بعد، این اپلیکیشن کریپتو ناپدید شد.

کاربر دیگری می‌گوید قربانی یک برنامه جعلی کیف پول رمزنگاری Ledger Live به نام «Ledger Live Plus» در فروشگاه اپلیکیشن مایکروسافت شده‌اند. کاربر ادعا می کند که برنامه تقلبی قبلاً 20000 دلار از او سرقت کرده است.

در اوایل سال جاری، شرکت امنیت سایبری ESET "طرح پیچیده ای" را کشف کرد که برنامه های تروجان را به عنوان کیف پول های رمزنگاری محبوب توزیع می کرد. این برنامه ها سپس سعی می کنند دارایی های رمزنگاری شده را از قربانیان خود سرقت کنند.

طبق گزارش‌ها، سال گذشته، یک برنامه رمزنگاری کلاهبرداری که به عنوان یک برنامه تلفن همراه Trezor در اپل  اپ استور ظاهر شده بود، منجر به از دست دادن 600000 دلار بیت کوین یکی از کاربران در آن زمان شد. گزارشی از کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) در ژوئن 2022 نشان داد که از سال 2021 تاکنون بیش از یک میلیارد دلار ارز رمزنگاری شده توسط کلاهبرداران از دست رفته است که تقریباً نیمی از کل کلاهبرداری‌های مرتبط با رمزنگاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سرچشمه می‌گیرد.

 FBI به سرمایه‌گذاران رمز ارز توصیه کرده است که مراقب درخواست‌های ناخواسته برای دانلود برنامه‌های سرمایه‌گذاری، تایید قانونی بودن یک برنامه (و شرکت) باشند و با برنامه‌های دارای عملکرد محدود و/یا مشکل دار«با شک» رفتار کنند.